Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Marnost bytí

Letní povídka pro Víkend MF DNES ........................................................... 

Je opět pondělí ! Nechce se mi vstávat ! Venku je dusno, slunce ještě nevyšlo, město je rozpálené. Provází mne chmurné myšlenky. Cyklus opakujících se jednobarevných událostí je deprimující a unavující zároveň. Někdy se ptám, kam to vše spěje a zda to vůbec má smysl. Každý dobrý nápad je nutné v životě tvrdě prosazovat, a abyste byli vůbec vyslyšeni nebo si Vás někdo vůbec všiml, musíte ještě více na sobě pracovat a vykazovat neustále vynikající výsledky. Ignorace okolního prostředí a vnímání dosažených výsledků jako samozřejmost, Vás někdy vede k tomu, že musíte svoji práci složitě propagovat, jinak byste se ztratili v davu. S vědomím určité marnosti bytí, tedy konečně vstávám, neochotně a těžko, strojím se do procesu jednotvárnosti a neměnných hodnot. Vycházím ze svého útočiště a cestou potkávám často stejné pohledy zoufalství, které směřují své kroky vždy k jednomu stejnému cíly. Mé vědomí se upíná na světlý bod, který v myšlenkách náhodně potkávám, že je zde naděje šťastného životního zvratu, který vše změny a rozbije stereotypy, dodá konečně barvy. 

Můj světlý bod se rychle ztrácí, když jsem konfrontován s realitou, tak jako každý den. Zaběhlé procesy, zkostnatělé myšlení, neochota inovovat běh událostí. Křečovité dodržování pravidel, které fungovali snad před staletím a prosazují se bohužel stále a nejsou přizpůsobovány dynamice vývoje událostí a aktuálních potřeb. Nemám na výběr a poslušně se zapojuji do procesu. Práci věnuji úplnou pozornost pouze pár minut. Hned co dostávám několik e-mailů stejného obsahu, jež řešení bylo prezentováno nespočetně, ztrácím opět iluze o uspokojivém dni a zvolna se oddávám představám.

Přenáším se hbitě na místo, kde nejsou lidé, práce, stres, honba za penězi. Místo je to líbivé. Jde v podstatě o ostrov o velikosti asi 25 km2, s nádhernou bílou korálovou písečnou pláží, palmami a malým domkem postaveným z materiálů, které ostrov poskytl a je šikovně umístěn hned u pláže. Domek doopravdy není velký, má pět místností, ložnici, pracovnu, kuchyň, sociální zázemí a místnost pro všechno (uskladnění potravin, nářadí a šatna). Ostrov je situován v klimatické oblasti, kde se slunečné počasí rozumně střídá s počasím deštivým. Božskému klidu dodává toto místo absence civilizace a ztížena přístupnost z vnějšího světa. Je zde klid, pouze šumění moře, křik racků a ševelení listů, se kterými si vítr hraje jako s vlasy rezavé darebnice.

Ležím v zavěšené síti a pozoruji mraky. Jemný slaný mořský vánek mne pobízí ke snění a nenápadně mně rozhoupává. Jsem sám sebou zaskočen, když si uvědomuji, že na nic nemyslím, nic neřeším a nejsem zatížen cizími problémy, které analyzuji každý den a hledám nevhodnější varianty. Prostě pouze ležím a moje smysly jsou hýčkány klidem.   

Procitnu, když už se slunce ubírá schovat za obzor a stihnu pouze jeho poslední záchvěv rudého závoje. Odvážím se po chvilce vstát ze sítě a vnořím se nohami do rozpáleného písku. Bylo by vhodné se probrat koupelí v průzračném a klidném oceánu. Moje kroky pomalu směřuji k osvěžující vzpruze, ale voda je spíše teplá než osvěžující. Říkám si „Půjdu hlouběji, snad tam voda nebude natolik prosycená slunečnými paprsky“. A mám pravdu, po pár metrech je voda jako balzám pro moje rozpálené tělo. Nechávám se unášet proudy a jen tak se vznáším. V mém těle se rozléhá příjemně studivý pocit, který mne nejen obepíná, ale protéká mnou v každé cévě. V hlavě se mi neustále opakuje jedno jediné slovo „klid“. Ještě několik briskních momentů se nechávám opíjet tímto pocitem, avšak náhle mne přepadne jiná potřeba. Dostávám hlad a myšlenky se nyní tříští a přemýšlím, co bych si dobrého dal. Uvědomuji si náhle, že ani nevím, zda na ostrově je vůbec něco k jídlu. Složitě tuto situaci neřeším, jdu pouze z vody, směrem k plážovému domečku a instinktivně mířím ke kuchyni. Marně ovšem hledám ledničku. Pak mi to dochází, vždyť na ostrově asi není elektřina ? Kde pak, omyl ! Je zde několik zařízení využívající alternativní zdroje, jež využívají slunečného záření a mořský proudů, takže elektřiny je na ostrově neomezeně. Ledničku nakonec najdu v temné místnosti na všechno. Otevírám ji a je zde vše, jako kdybych před hodinou nakupoval. Udělám si rychlé a jednouché jídlo a z oné místnosti si ještě odnáším bílé víno. Vše si naservíruji na terase pod mohutnou kokosovou palmou. Naštěstí palma již nenese kokosové ořechy, takže bez obav usedám ke stolu a vychutnávám si svobodu.

Chtěl bych vědět, kde se nacházím a rovněž, zda pokud budu chtít ostrov opustit, zda to bude možné. Rozhodl jsem se, že hned ráno půjdu ostrov prozkoumat a zajistit si nějaké informace o tomto místě. Slunce již dávno zapadlo a já jsem si zapálil několik pochodní, které jsem v stojanech umístil na pláži, v blízkosti domečku. Jsem znepokojen nevědomostí o možnostech odchodu a tím, že jsem na ostrově sám. Snad ráno budu moudřejší. Po běžné hygieně si ulehám do postele a okamžitě usínám.  

Ráno mne proberou sluneční paprsky, jež plíživě pronikají bambusovými okenicemi. Nasnídám se a dle včerejšího plánu se připravuji na poznávací expedici. Neberu si toho moc, vodu, nějaké ovoce, batůžek.  Jdu na západ, abych měl slunce v zádech. Ostrov jsem si prošel po jeho obvodu za jeden den. Večer jsem se vrátil do domečku na pláži, unavený a zklamaný.  Nenašel jsem nikoho a nic co by nasvědčovalo, že bych se z ostrova mohl po vodě nebo vzduchem dostat zpět do civilizace. Překvapilo mne, že jsem zklamaný, vždyť včera jsem si ještě užíval ten slastný pocit bez zodpovědnosti a stresu. Nyní mne svírá úzkost, že na ostrově jsem sám, bez možnosti úniku. Pak se uklidním a říkám si, že je to možná dobře, kdybych s někým tady byl, možná bysme se časem dostali do určitého kritického bodu a utéct bychom od sebe nemohli. Sedám si na terasu a zavírám oči.

Najednou sebou cuknu. Ohlížím se a chvilku mi trvá, než zaostřím a vzpamatuji se. Ostrov je najednou pryč. Jsem značně zmatený, bylo to vše tak reálné. Ještě teď cítím v ústech slanou chuť oceánu a ve vlasech se mi hraje vítr, který přinesl jižní rovníkový proud. Moje dezorientovanost přetrvává a stále slyším nějaké hlasy. Snažím se je identifikovat, ale doléhají ke mně jako kdyby ze strašné dálky. Intenzita mluvy se zvyšuje a začínám být nervózní. Sbírám odvahu a narovnávám se v křesle, nakláním se k počítači a soustředím se na text. Myšlenky mne neposlouchají a nejsem schopen se soustředit, ani nevím, co vůbec mám psát. Cítím, jak se mne někdo dotýká, ale dotek je nepřirozený a chladný. Pak se mnou cloumají a já se jenom nevěřícně dívám skrze postavu, která mne má v moci. Začíná mi být horko. Těžko popadám dech a pot ze mne nezastavitelně teče. Chtěl bych, aby tento úzkostný pocit již skončil, jako kdybych byl v jiném těle a na jiném místě. Musí být přeci nějaký únik z tohoto šílenství, jen ho najít. Nejradši bych utekl, ale nejde to, něco mne drží a mé tělo je paralyzované. Ztuhly my nohy, mám je dřevěné a těžké. Nemůžu vstát. Moje úzkost dosáhla vrcholu a já jsem najednou procitnul. Vše je naštěstí ostré a všechny smysly jsou čisté. Jsem opět zmatený. Jsem na ostrově. Vždyť jsem se probudil a byl ve své kanceláři, u počítače a připravoval smlouvu k podpisu. Tady něco není v pořádku ?! Nemůžu být přeci ve skutečnosti na prázdném ostrově, ze kterého není úniku. Je zde nádherné být jeden nebo dva dny, ale navždy ? To ne !

Nakonec jsem na to přišel. Ostrov je bohužel skutečný. Neexistovala žádná kancelář, počítač, lidi, práce, honba za ziskem. Jsem tu já a můj ostrov. Jsem sám, opuštěný a zoufalý z této skutečnosti. Nemůžu utéct, tak jak nemůžu utéct sám před sebou. Jakékoli hledání úniku je marné. Můj svět se stal vězením. Krásna ostrovní idylka vyprchala a zůstal po ní pouze bolehlav. Rezignuji na jakékoli úsilí odejít z ostrova. Stává se mým skutečným domovem bez jakékoli záchrany. Najdu si houpací síť, do ruky si beru rum s kousky ledu, lehnu si.  Ležím v zavěšené síti a pozoruji mraky. Jemný slaný mořský vánek mne pobízí ke snění a nenápadně mně rozhoupává. Usínám a vím, že zítra bude opět stejný den. Nejsem strůjcem svého osudu, jen vězeň své omezenosti a zbabělosti vymanit se stereotypům a lhostejnosti. Izolován zůstanu, do doby, než si uvědomím smysl svého bytí … nebo jeho marnosti.

Autor: Simeon Popov | sobota 10.8.2013 22:58 | karma článku: 9,50 | přečteno: 303x
  • Další články autora

Simeon Popov

Připomenutí si událostí ze 17.11.

Minulý rok proběhla vzpomínka na události ze 17.11. velice nedůstojně! Snad to tento rok bude lepší...

17.5.2016 v 11:08 | Karma: 9,43 | Přečteno: 357x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Simeon Popov

Zestátnit!

Kouzelné slovíčko pana prezidenta, jemuž v poslední době sekunduje občas i ministr financí. Začíná se používat čím-dál častěji.

12.5.2016 v 20:44 | Karma: 19,00 | Přečteno: 524x | Diskuse| Politika

Simeon Popov

Nový starosta Londýna

Starostou Londýna byl zvolen labourista Sadiq Khan, který porazil kandidáta vládních konzervativců Zaka Goldsmitha.

7.5.2016 v 10:33 | Karma: 12,52 | Přečteno: 737x | Diskuse| Politika

Simeon Popov

Kdo má pravdu?

Je prázdná budova dostatečným důvodem, aby 50 lidí vzalo spravedlnost do svých rukou a ve jménu vyššího dobra obsadili majetek nás všech?

29.4.2016 v 8:08 | Karma: 31,45 | Přečteno: 804x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Simeon Popov

Království (bez)naděje

Míle děti! Řeknu vám pohádku o jednom feudálním pánovi, který chtěl sjednotit všechna panství a vyhnat nenasytné zloděje a loupežníky, kteří sužovali jeho zemi.

16.2.2015 v 10:36 | Karma: 9,36 | Přečteno: 515x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog

3. května 2024  11:15

Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...

Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě

3. května 2024  11:11

Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...

Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky

3. května 2024  11:09

Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 956x
Jsem člověk, kterému není lhostejné, kde žije a jak žije. Větší společenská angažovanost a hlad po informacích, by nám určitě prospěla. Aktivně se snažím změnit politickou kulturu, a to nejenom jako politik.

Seznam rubrik